Na een podiumplaats in de eerste wedstrijd hebben Marcel Nooren en Maik Barten (BMW 123d Coupé) de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Tijdens het Dutch Power Pack Festival op Circuit Park Zandvoort vocht het duo zich in de slotfase naar de hoogste trede van het podium. Ook Donald Molenaar en Luc Braams stonden op het podium, maar zij werden gediskwalificeerd omdat de BMW 123d – zo bleek na afloop – niet aan de reglementen voldeed. Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 120d) schoven daardoor op naar de tweede plaats, gevolgd door Martin de Kleijn en Willem Cornelissen (BMW 120d).

Donald Molenaar was zeer scherp tijdens de rollende start. Vanaf de laatste positie ging de ervaren coureur op het juiste moment op het gas en hij was voor de Tarzanbocht al acht rijders voorbij. “Iedereen zat een beetje te slapen. Toen ik van het team te horen kreeg dat het licht groen was, trapte ik het gaspedaal in en ging ik via de buitenkant veel rijders voorbij”, beschrijft Molenaar. In de ronden die volgden passeerde hij nog een aantal auto’s. Uiteindelijk werd er aansluiting gevonden bij het tweetal Marcel Roeleveld en Bas Baars. De equipe met de Volvo C30 D5 had na de start binnen een paar bochten de koppositie veroverd.

De strijd tussen de twee equipes ontbrandde. Zelfs tijdens de pitstop werd er in alle hevigheid gevochten. De auto’s verlieten gelijktijdig de pitstraat, waarbij Baars zijn Volvo voor de BMW drukte. Dat ging niet zonder slag of stoot waardoor Baars en Roeleveld naderhand door de wedstrijdleiding met dertig seconden werden bestraft. “Ik zat in de snelle baan van de pitstraat en op een gegeven moment zat ik klem tussen de Volvo en de pitmuur”, vertelt Luc Braams, die vlak daarvoor het stuur van Molenaar had overgenomen. De twee rivalen reden verder en zagen in de slotfase van de wedstrijd Maik Barten in de spiegels verschijnen. Het duurde niet lang voordat het twintigjarige talent de koppositie veroverde.

Het treintje van auto’s achter de kop werd in de beginfase aangevoerd door Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5). Jeroen Dik (ook Volkswagen Golf 5) volgde, maar hij moest zich net als zijn merkgenoten breed maken voor de opkomende BMW’s. Henry Zumbrink won met de BMW 120d het gevecht en eindigde uiteindelijk voor het raceduo Martin de Kleijn en Willem Cornelissen (BMW 123d). Het tweetal Morien en De Groot finishte daar vlak achter, voor Rob Severs (BMW 123d) en klassementsaanvoerder Jeroen Dik.

Bas Baars zag als tweede de zwart-wit geblokte vlag, maar kreeg vanwege het incident in de pitstraat dertig seconden straf. Hierdoor werd de Volvo-equipe als negende geklasseerd. Door de diskwalificatie van Donald Molenaar en Luc Braams profiteerden Ferdinand Kool en Henry Zumbrink optimaal. Zij schoven op naar de tweede positie. “Van plaats dertien naar het podium, dat is waar we op hoopten”, zegt Kool. “In de eerste wedstrijd hadden we pech en nu zijn we voor onze belangrijkste concurrenten geëindigd. Een fantastische prestatie.”

Marcel Nooren en Maik Barten kregen de grootste bekers overhandigd. “Ik ben ontzettend blij met mijn eerste zege. Dit hadden we van te voren niet verwacht. Dit is pas het derde raceweekend en we hopen onze vorm vast te houden”, zegt Barten. Zijn teamgenoot Nooren vult aan: “We waren in de beginfase van de wedstrijd minder snel, maar de auto bleef heel constant. Daar hebben we ons voordeel uitgehaald. Ik zette de auto voor Maik op plaats drie en hij heeft het perfect afgemaakt.”

De volgende twee wedstrijden van de Toerwagen Diesel Cup vinden plaats in het weekeinde van 12, 13 en 14 augustus tijdens de RTL GP Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Dutch Power Pack Festival 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, 23 ronden in 50:16,774 (118,212 km/u),
2. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, op 6,922 seconden,
3. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 8,147,
4. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 8,818,
5. Rob Severs, BMW 123d, op 9,716,
6. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 14,678,
7. Eq. van Os / Bleekemolen, BMW 320d, op 15,139,
8. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 23,457,
9. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, 35,263,
10. Eq. Liesette Braams / Zwart, BMW 123d, op 35,577,
11. Eq. Fridman / van der Kolk, BMW 120d, op 36,049,
12. Eq. Charles / den Dekker, BMW 120d, op 38,866,
13. Eq. Swart / van Leen , BMW 120d, op 29,737,
14. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 2 ronden,
15. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 6 ronden.

Gediskwalificeerd: Eq. Molenaar / Luc Braams, BMW 123d.

Stand na 6 van 14 races:
1. Jeroen Dik, 92 punten
2. Dennis de Groot / Ronald Morien, 78
3. Ferdinand Kool / Henry Zumbrink, 77
4. Rob Severs, 61
5. Bas Baars / Marcel Roeleveld, 60

Tekst: PR

10530381
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6718
9746
26038
10432803
187842
257487
10530381

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven