Voor het traditionele Dutch Power Pack Festival werden in het eerste weekend van juli de tenten van Auto Primair opgeslagen op het Circuit Park Zandvoort. De SEAT Léon TDi stond in tip top conditie en blinkend gepoetst weer klaar om de strijd aan te binden met de overwegend Duitse concurrenten in de Toerwagen Diesel Cup. Met de enige Spaanse bolide in een veld van vrijwel uitsluitend Duitse auto’s onderscheiden Geert Smeijsters en Simon Gras zich duidelijk.

Na een twintig minuten durende kwalificatiesessie bleek de enige Spaanse bolide in het veld van Duitse wagens slechts 0.3 seconde te hebben moeten toegeven op de polepositiontijd. De tijd van 2:04.663 was goed voor een mooie vijfde startpositie die uitzicht gaf op een plaats bij de eerste drie.

Met de eerste positie van de derde startrij op zak stond de fraaie SEAT Léon klaar om de Endurance race van 100 minuten te starten. Onder een overwegend zonnige hemel werd de eerste race rond de klok van 17.00 uur aangevangen. Geert Smeijsters en Simon Gras kenden een lastige race met de nodige opwinding. Met name Smeijsters had het moeilijk in zijn stint, hij nam de start voor zijn rekening, maar kon zich niet handhaven op de vijfde plek. Hij kreeg de nodige aanvallen te verduren, die hij niet allemaal succesvol kon afslaan. Hij keek met gemengde gevoelens terug: “Mijn stint ging niet zo heel erg goed. Ik heb gevechten gehad met diverse andere auto’s, maar kon ze niet winnen. Het ging vandaag vrij lastig allemaal.” De rondetijden van de Léon waren uitstekend en zeer gewaagd aan de rest van het veld, wat zeker potentie biedt voor de toekomst.

Nadat Geert de auto de pitstraat in had gestuurd en aan Simon Gras had overgedragen, mengde de SEAT zich wederom in diverse gevechten op de baan. Gras reed eveneens goede tijden, maar kon zich niet verder naar voren opwerken in het veld dat volledig gevuld is met auto’s die allemaal vrijwel gelijk zijn. Simon Gras reed een goede stint en bracht de auto aan de finish zonder enig probleem. Hij vertelde: “Ik heb prima gereden, het ging lekker. Ik kon goed meekomen met de Golf van Jeroen Dik. De auto is echt snel en heeft nog veel meer in zich. De SEAT kan echt voorin meekomen, dat lieten de rondetijden nu al zien. Morgen gaan we kijken of het nog beter gaat en waar we dan terecht komen.”

De 50 minuten durende race tweede race van de Toerwagen Diesel Cup zou een zeer fraaie worden met gevechten die overal op de baan plaatsvonden en zeker niet alleen in de kopgroep. Ook Simon Gras en Geert Smeijsters streden een gedegen strijd, waaraan ze zeker het nodige plezier beleefden.

In de openingsfase van de race verloor de SEAT wat terrein. De elfde startpositie werd verruild voor de vijftiende plaats in de race, om vervolgens een hele goede race te rijden die hen terug in de top tien zou brengen. De mannen hadden aanvankelijk wat problemen om de snelheid in de auto te krijgen, wat in deze klasse direct hard afgestraft wordt omdat alle deelnemende bolides zeer gelijkwaardig zijn als gevolg van de reglementen die rijhoogte gewicht en motorvermogen voorschrijven voor de verschillende types.

Door de gelijkwaardigheid in rondetijden maken de rijders het verschil en bepaald niet het type auto voornamelijk of er succes behaald kan worden. Dat uitgangspunt is het succes van de Toerwagen Diesel Cup, evenals de beperking. Wanneer een klein foutje gemaakt wordt kan dit grote gevolgen hebben, anderzijds bewezen Smeijsters en Gras dat een groot aantal inhaalacties tot de mogelijkheden behoort.

Gedurende de race verloren de mannen vier posities om er vervolgens weer zes goed te maken en uiteindelijk bij het vallen van de vlag de negende positie in handen te hebben.

Een redelijk tevreden Geert Smeijsters meldde na de race: “Het ging eigenlijk best lekker vandaag. Ik had wel wat moeite om een van de BMW’s in te halen, waardoor ik de nodige tijd verloor. Ik wilde perse voor die BMW de pitstop maken, zodat Simon de race kon voortzetten en naar een goede positie kon rijden. De auto was erg goed en we kunnen er zeker nog verder mee naar voren komen. De volgende race is de Masters of Formula 3 in augustus dan gaan we de tactiek anders aanpakken.”

Tekst: PR

10529917
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6254
9746
25574
10432803
187378
257487
10529917

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven