Traditioneel staat in juli het Dutch Power Pack (DPP) festival op de kalender. Ditmaal was het eerste weekend van de eerste volledige zomermaand van het jaar het tijdstip waarop de racebolides uit het DPP hun opwachting maakten op het circuit van Zandvoort. Het weer was weliswaar nog niet al te zomers, de lucht was overwegend blauw. De dieselende Volkswagen Golf V van JD Engineering was er dit weekend weer helemaal klaar voor en zou laten zien dat het een van de smaakmakers van deze klasse is.

In de ochtenduren werd de kwalificatie voor de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup verreden. Jeroen Dik deed in de 20 minuten durende sessie goede zaken door beslag te leggen de eerste startplek van de tweede rij. Met een tijd van 2:04.399 zette Dik de Golf op P3, slechts 0.07 seconde achter de poletijd.

Gedurende de openingsfase van de race wist Jeroen Dik de minimale achterstand in tijd die hij in de kwalificatie had al snel weg te poetsen. Na een snelle start lag hij direct tweede om zich in korte tijd ook op te werken naar de leiding van de wedstrijd. Dat JD Engineering verstand van auto’s heeft, werd nog eens extra onderstreept door de snelle tijden die Jeroen Dik klokte. Gedurende de eerste stint bleef de grijze Golf aan de leiding en bouwde gestaag aan een voorsprong van enkele seconden. Nadat de verplichte pitstop was gemaakt bleek Dik teruggevallen naar de derde plek.

Zoals de snelle coureur de race was begonnen, ging hij ook in de tweede stint te werk. De derde positie werd al snel weer verruild voor de eerste plaats. Door zeer constante snelle tijden te rijden wist Dik zich niet alleen naar de leiding te vechten, maar ook zijn voorsprong goed uit te bouwen.
Na 100 minuten racen had iedereen het nakijken. Jeroen scoorde een klinkende overwinning en zette een goede stap voor het kampioenschap. Zelf keek de man uit Lochem nuchter terug: “Ik had geen communicatie met het team, dus ik ben zekerheidshalve vol blijven trappen omdat ik niet wist hoeveel marge ik precies had. Blijkbaar was het voldoende om te winnen. In het begin kon ik profiteren van een foutje en de leiding nemen, daarna heb ik marge kunnen opbouwen waardoor ik de erestraf van de pitstop kon compenseren. Het team deed ook een geweldige pitstop, dus al met al een prima race.”

Terwijl Jeroen Dik in de eerste race op zaterdag nog de beste was,  draaide de zondagse tweede race voor hem uit op een deceptie. Jeroen Dik moest de race met 100kg extra gewicht rijden. Vanaf de startlijn raasde de snelle Golf als eerste de eerste bocht in, maar kon die positie slechts enkele bochten vasthouden. Al voor de Audi-S bocht werd Jeroen Dik afgetroefd door enkele tegenstanders en verloor hij de leiding. De grijze Volkswagen werd de volgende ronde nog eens door 2 tegenstanders ingehaald op snelheid om enkele ronden later wederom onder druk gezet te worden. Jeroen Dik leverde een heftige strijd met Rob Severs. Het gevecht duurde bocht na bocht, van de Tarzanbocht tot aan het opgaan van de Hunserug, waarbij Dik zijn positie wist vast te houden.

In een later stadium kon hij echter de aanvallen niet meer afweren en werd terugverwezen naar de vijfde plaats. Met de verplichte extra lange pitstop als gevolg van eerder behaalde successen werd Jeroen Dik allerminst geholpen. Hij verloor tijdens zijn pitstop nog een aantal posities en kon niet voorkomen dat hij in het middenveld terecht kwam. De negende positie was op dat moment zijn deel. Met de moed der wanhoop en het bit tussen de tanden klom hij nog enkele posities op de ladder, maar had geen enkele mogelijkheid om wederom op het podium te komen.

Ondanks dat de man van JD Engineering geen twee podiumposities na elkaar kon behalen was hij naderhand toch tevreden over zijn eigen verrichtingen in het Dutch Power Pack Festival. Hij optimaliseerde zijn rondetijden tot 2:06, maar kon niets uitrichten tegen de minder zwaar bestrafte tegenstanders die nog ronden in de 2:05 konden draaien.

Jeroen Dik was allerminst gelukkig met de successtraffen zoals die nu volgens het reglement gelden zoals die zijn uitgedeeld: “De tweede race was heel erg zwaar. Ik heb zo hard mogelijk en heel goed gereden, maar met 100 kilogram strafgewicht gaat iedereen je op het rechte stuk voorbij. Ik kon helemaal niets doen en verloor ieder gevecht. Door winst zo zwaar te bestraffen met een extra lange stop en extra gewicht, is het niet te doen om twee races na elkaar op het podium te komen. Ik ben er op deze manier klaar mee! Ik wil racen in een competitieve klasse en dat is op deze manier niet de TDC.”

Tekst: PR

10529912
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6249
9746
25569
10432803
187373
257487
10529912

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven