Nooren Autosport teamgenoten Maik Barten en Marcel Nooren hebben hun uitzonderlijke reeks van successen geen passend vervolg kunnen geven tijdens de Trophy of the Dunes op Zandvoort. Technische problemen en vooral veel pech zorgden ervoor dat de indrukwekkende Stopaq BMW 123 Coupe geen rol van betekenis kon spelen in de twee Toerwagen Diesel Cup wedstrijden op het circuit in de duinen.

Tijdens de kwalificatie miste het duo, dat dit seizoen al tweemaal een wedstrijd wist te winnen, nipt een top vijf klassering. Maar in een ultra-competitieve sessie, waarin het om duizendsten van secondes ging, bleek de zevende startplek absoluut geen slecht resultaat, in de wetenschap dat de BMW in de wedstrijden veel beter uit de verf komt.

Dit bleek opnieuw tijdens de eerste race, die traditioneel over 100 minuten gaat. Aan boord van de Stopaq BMW had Marcel Nooren aanvankelijk handen en voeten nodig om zich staande te houden in het veld. Maar nadat de eerste schermutselingen vooraan in het veld waren beslist begon Nooren in zijn element te komen. Met constante rondetijden en een aantal mooie inhaalacties liep de wit-groene BMW in op de kop en schoof de ervaren coureur op in het klassement. Vlak voor de verplichte pitsstop en rijderswissel ging het echter mis. Een steen had een gat geslagen in de radiateur van de BMW waardoor de koelsystemen vernield raakten. Nooren kon de auto nog wel tergend langzaam binnenbrengen waarna het team in rap tempo de radiateur probeerde te dichten. Eenmaal terug op de baan, en met Maik Barten nu aan boord, bleek al snel dat de BMW alles behalve gezond rondreed. Barten, in pas zijn eerste autosportseizoen,  kon nog wel een aantal supersnelle rondetijden neerzetten maar al gauw sloeg het noodlot toe. De koeling van de BMW functioneerde niet meer waardoor Barten uiteindelijk de auto teleurgesteld neer moest zetten, een bittere pil: ?We hadden vandaag absoluut de snelheid in de race. Marcel reed een geweldige stint en ik ben ervan overtuigd dat we zonder pech opnieuw op het podium hadden kunnen eindigen?, was het commentaar van de jonge Maik Barten.

Vol goede moed begon de 20-jarige coureur aan de tweede race op zondag en na een voorzichtige start vanaf de dertiende plek begon ook hij aan een fraaie opmars. Binnen enkele ronden was de Stopaq-BMW al aanbeland in de top tien waarna Barten zijn opmars gestaag voortzette. Het meest indrukwekkend waren nog de rondetijden die neergezet werden toen het halverwege zijn stint begon te regenen. Waar een aantal concurrenten de rondetijden lieten vieren bleef Barten hetzelfde tempo aanhouden en liep hij zienderogen in op de kopgroep. Een kans om die snelheid om te zetten in een topresultaat kwam er echter niet want opnieuw begon de motor in te houden waarna Barten de auto stil moest zetten op de Hunserug. ?Blijkbaar is er gisteren door die kapotte radiateur meer schade opgelopen dan dat we konden waarnemen. Het is heel zuur, vooral voor de monteurs die keihard hebben gewerkt, maar dit hoort ook bij autosport,? weet Maik Barten. ?Het enige wat we kunnen doen is vol goede moed toe gaan werken naar de volgende wedstrijd en daar weer scoren.

Die volgende wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup staat gepland op 8 & 9 oktober op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps, een week voordat op het circuit van Zandvoort de grote seizoensfinale wordt verreden.

Tekst: PR

10530328
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6665
9746
25985
10432803
187789
257487
10530328

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven