Las Moras Racing Team pakte tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces (16.000 toeschouwers) op Circuit Park Zandvoort meerdere podiumplaatsen, maar kende ook de nodige pech. Duncan Huisman zette na een superstart zijn zevende startplek om in een tweede klassering. Daarmee was het eerste podium al op zaterdagmiddag een feit. De tweede Chevrolet Camaro van het team, ditmaal in handen van Luc Braams, eindigde in deze race als achtste algemeen en tweede in de GT Gentlemen klasse. Daarmee kwam het totaal op twee bekers. Pinkstermaandag begon voor Max Braams als een droom. Vanaf zijn tiende plek kopieerde hij de start van Duncan Huisman en reed naar de kop van het veld. Na de nodige ronden aan de leiding verloor hij die positie later in de race om als derde afgevlagd te worden. Door de bestraffing van de aanvankelijke winnaar klom Max nog een positie en eindigde als tweede. Ronald Morrien miste in zijn kwalificatie het juiste ritme en kwam niet verder dan een elfde plek. Een sterke start bracht hem direct de zevende positie en daarbij had hij veel strijd met rijders als Jan Lammers. Spijtig genoeg eindigde Ronald met nog een goede ronde te gaan in de grintbak van de Tarzanbocht. Desondanks pakte hij de derde plek in de GT Gentlemen klasse en de vierde beker voor het Las Moras Racing Team. Na de start van de slotrace reden beide Camaro’s dicht achter elkaar, maar konden de bliksemstart van eerder niet herhalen. Na een touche met de Nissan van Tim Coronel moest de rood-witte Camaro (Duncan Huisman en Max Braams) naar de pits met een kapotte draagarm. Op dat moment manifesteerde de blauw-witte Camaro van Luc Braams/Ronald Morien zich sterk op positie 7/8, maar daaraan kwam met nog 9 ronden te gaan een voortijdig eind.

Liesette Braams streed dit weekend in haar eentje met de BMW 123d in de Burando Production Open. Na ruim een uur racen eindigde zij in de zaterdagrace als negende algemeen en vijfde in de klasse. In de eerste race op Pinkstermaandag viel de BMW voortijdig uit met een kapotte cardanas. Een defect dat niet tijdig verholpen kon worden, waardoor starten in de tweede race niet tot de mogelijkheden behoorde.

Equipe Duncan Huisman/Max Braams
Voorafgaand aan het tweede raceweekend van het HDI-Gerling Dutch GT Championship testte Las Moras Racing Team met de Chevrolet Camaro. “Het was vorige keer natuurlijk zuur dat wij in een goede positie uitvielen met problemen aan de stuurbekrachtiging. Dat probleem is nu bij onze auto opgelost en samen met de verdere set-up aanpassingen stond er een goede auto”, vertelt Duncan Huisman voorafgaand aan de races. Dat verklaarde ook dat de Camaro van Huisman en Max Braams zich tijdens de vrije trainingen in de Top 3 manifesteerde. Heel anders dan tijdens de geklokte training. “Die was echt tegenvallend”, vervolgt Huisman. “Op nieuwe banden waren wij langzamer dan de dag ervoor op gebruikte banden. Een echte verklaring had ik er aanvankelijk niet voor. Later bleek de linkervoorschokdemper kapot was en het tegenvallende stuurkarakter snel verklaard. In de race liep alles naar wens. De starter wachtte lang met het vrijgeven van de race. Daarmee gaf ik  precies het juiste moment gas en kwam goed weg. Buitenom de nodige mensen gepasseerd en voor ik het wist streed ik met de beide Corvettes om de leiding. In de Gerlachbocht nog kort even op het gras en daarna meerdere keren geprobeerd om er voorbij te komen. Maar het gat bleek te groot en dus besloot ik banden te sparen en mijn twee plek te verdedigen. Die klassering voelde, zeker na alle inspanningen die wij als team hebben gedaan, als een overwinning”.

Max Braams kwalificeerde zich als tiende: “Net als Duncan had ook ik last van wegliggingsproblemen. Veel onderstuur. De auto wilde steeds rechtdoor.” In de race kopieerde Max de eerdere start van Duncan. “Het was niet eenvoudig, want voor mij was een van de Nissans weggevallen, waardoor er een gat lag. Maar je mag niet te dicht op de voorligger rijden, want dan krijg je een drive through. Het licht ging weer laat uit en juist op dat moment gaf ik gas. Zeker door het koppel onderin de tweede versnelling heeft deze auto veel kracht. Buitenom haalde ik de een na de ander in en reed bij het ingaan van de Tarzanbocht bijna aan de leiding. Even later kon ik die positie zelfs overnemen. Achter mij was er een geweldig gevecht gaande, waardoor ik wat meer lucht kreeg. Later kwam de rest weer dichterbij en ik was alleen maar aan het verdedigen. In die strijd kreeg ik tot twee keer toe een kleun op de achterkant. Daarna rook ik iets van een vloeistof, maar wist niet precies welke. Ik moest die mannen uiteindelijk laten gaan om daarna mijn derde plaats te verdedigen. Niet makkelijk, omdat de Chevrolet Camaro niet echt lekker uit de snelle rechterbochten kwam. Lastig wanneer je dan ook steeds wat eerder moet remmen.  We missen nog steeds een spoiler, maar daar wordt aan gewerkt. Maar ik ben hartstikke tevreden met dit resultaat hoor!” Achteraf werd degene die Max op de achterkant raakte, Corvette C6-rijder Henry Zumbrink, bestraft met 60 seconden. Daarmee viel hij terug van plaats een naar plaats zes en schoof Max Braams op naar de tweede plaats algemeen.

Daarmee waren de verwachtingen voor de slotrace hoog gespannen. Duncan Huisman: “Iedereen wist inmiddels van onze goede start en dat maakte dat alle gaten keurig werden afgesloten. We reden nu aan de kant van de pitmuur en konden onmogelijk naar voren komen. Sterker nog, we vielen terug van P8 naar P12. Juist toen ik weer naar voren wilde rijden was er een stevig contact met de Nissan van Tim Coronel. Hij hield er een lekke band aan over en kon na een bezoek aan de pit weer verder. Toen ik in de pit kwam, bleek de draagarm van het voorwiel kapot en bleek verder rijden niet mogelijk.”

Equipe Luc Braams/Ronald Morien
Luc Braams: “De kwalificatie verliep redelijk goed en eigenlijk geldt dat ook voor de race. Achteraf reed ik de tweede ronde, zoals ik dat in de eerste had moeten doen. Die tweede ronde was beter, maar het beste was toen al van de banden af en dan is je tijd ook net weer wat minder. Daarna ben ik naar binnen gegaan om banden te sparen. Mijn racestart was goed en ik had een leuk gevecht, tot het moment dat twee van de bij mij rijdende BMW’s met elkaar botsten. Ik moest flink van het gas en verloor de aansluiting. In de resterende ronden raakte ik ook nog een achterbumper kwijt en eindigde de race als achtste algemeen en tweede in de klasse.”

Ronald Morrien begon op donderdag met testen. “Probleem was dat nu bij onze Camaro de stuurbekrachtiging kuren vertoonde. Daardoor bleef het aantal ronden op die dag beperkt. Vrijdag heb ik wat ronden gereden, maar te weinig om tot een juiste afstelling van onze auto te komen. Zaterdag ging het redelijk in de kwalificatie, alleen heb ik nog wat moeite om met deze auto in het juiste ritme te komen. Deels ligt dat aan mijzelf en deels aan de auto. Wij kampen nog steeds met wegliggingsproblemen. Veel onderstuur en snelheidverlies vanuit de bocht. In de race had ik een goede start en klom in een keer van 11 naar 7. Nadat de banden warmer werden nam het onderstuur weer toe. Ik heb mooie gevechten gehad, ook een aanvaring met en van de anderen en tegen het eind was ik iets te overenthousiast. Ik wilde Jan Lammers proberen uit te remmen maar was te laat en belandde in de grintbak. Schade aan de auto viel mee, die aan mijn ego was aanzienlijk. Om problemen bij het herstel te voorkomen heb ik de in de grintbak liggende onderdelen maar zelf even mee terug genomen.”

Voor de equipe Luc Braams/Ronald Morien verliep de hoofdrace geheel volgens plan. Vanuit de achterste regionen klommen zij op naar een zesde/zevende plaats en streden daar voor wat zij waard waren. Een warmgelopen differentieel luidde het voortijdige eind in.

Liesette Braams
“Vrijdag vrije training. We hadden nog wat moeite om de auto op snelheid te krijgen. Zeker als het warm is, mis je gewoon snelheid. Als je dan anderen voorbij ziet komen, heb je wel zoiets van ‘verdorrie’!  Maar je doet er niets aan. Zaterdag duurde de race een uur, die ik deze keer alleen reed. Ik stond op een veertiende plaats, dus redelijk ver naar achteren. Mijn start verliep goed en van de schakelproblemen uit de vrije training had ik gelukkig geen last meer. Omdat ik de totale race alleen reed heb ik mij daar ook op geconcentreerd. Ik kwam redelijk mee, maar had graag nog wat betere tijden gescoord. Voor de race hebben wij uitgebreid over de lijnen op het circuit gesproken en ik heb dat deze keer uitgeprobeerd. Ik snijd de Tarzan- en Hugenholtzbocht anders aan, rem anders en kom anders uit. Alleen dat scheelde nu al een halve seconde. Verder was het warm in die auto. Gelukkig had ik een drinkfles bij me en ook het water dat ze tijdens de pitstop in mijn nek lieten lopen, werkte als een kick. Het was absoluut leuk om een keer de hele race alleen te rijden, dus inclusief de start, de pitstop en dan naar de finish. Maar een uur is best lang en vergt veel van je. Zeker wanneer het zo heet is als in de dit weekend. Ik rijd overigens niet het hele seizoen alleen. De laatste vier races stapt Sheila Verschuur in met steun van Norman.  Ik heb er dus voor die races weer een maatje bij”.

Na afloop van de eerste race op maandag verklaarde Liesette: “Ik had er veel zin in .  Aan de auto hebben we niets veranderd, want alles liep naar wens. De start verliep goed, maar na twee ronden brak de cardanas in de Audi S en dan houdt alles op. Omdat de twee races direct na elkaar verreden werden, kon ik ook aan de tweede race niet meedoen. Jammer!”

Las Moras Racing Team heeft in 2012 de ondersteuning van o.a. : Van Vliet Trucks Holland, Trefoil Trading, Celectric (The Energy Company), Burando Martime Services, Dalosy mobile Solutions, Ronald Morien Automaterialen  en DIS Communicatie.

PR

10525984
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2321
9746
21641
10432803
183445
257487
10525984

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven