Vrijdagmiddag kwam ik op het circuit in Assen aan. Voor ik vertrok uit Zoetermeer was het heerlijk weer, maar hier in Assen was het verschrikkelijk. Wat een buien zeg! Dan krijg je er al echt zin in....pffff. Zeker aangezien er vandaag afgezien van de keuring niks te doen was een beetje een verloren fdag.

Op zaterdag dan een zonnetje. Kom je toch al vrolijker aan. In de testsessie die Theresia voor haar rekening nam kwamen we al pk's, dus snelheid tekort en zodra ik een uurtje daarna de baan op reed voor de kwalificatie was de turbo definitief overleden. Ik probeerde echt alles en verwachtte zonder turbo helemaal achteraan te kwalificeren, maar nee, toch nog 17e. Pfff en dat in dit startveld. Een lichte glimlach, maar verder frustratie vanwege de pech.

Klaas, Wijmar en André gingen hard aan de slag om op tijd de turbo te vervangen, want we moesten vanmiddag de 100 min. race rijden en liefst toch wel met turbo. Het doorgebroken zonnetje maakte een hoop goed en de auto stond op tijd klaar, op weg naar wederom een inhaalrace.

Ik deed de start en viel perfect in het licht. Ik was er al twee voorbij voordat ze bewogen hadden en ging door, buitenom over het kunstgras de Nationale bocht in. Hup, weer twee te pakken. Na 1 ronde kwam ik als 13e door. Daarna meteen vol in gevecht met een BMW en een Honda die zich niet zomaar gewonnen gaven.

De Honda maakte echter een vreemde move midden in een bocht waardoor ik moest remmen om hem niet te raken en spinde. Gelukkig had ik inmiddels een groot gat achter me, maar ook direct dik 20 sec. achterstand. Tanden in het stuur en gaan. Ik reed het gat dicht, passeerde de Honda en een BMW toen de pitstops begonnen. Nu snelle tijden rijden dus. Ik was echter zo geconcentreerd op strakke lijnen dat ik het "pit-in" bord miste en toen even werd "gebeld" door Klaas of ik toch echt niet van plan was om binnen te komen.

Tijd voor de wissel dus en Theresia knalde als 11e de baan op. De snelle ronden hadden dus wat opgeleverd met de stops. Ook Theresia ging meteen hard, maar reed in een gat met niemand voor of achter haar en bracht de auto safe als 10e over de finish omdat er nog iemand uitviel. Hoort erbij: to finish first, you first have to finish is een oud spreekwoord tenslotte. Daarbij startten we te ver achteraan door pech, dus mag ook wel eens wat meezitten. Tevreden gezichten dus alom en een veel betere uitgangspositie voor de zondagrace.

Zondag was een stuk bewolkter, maar ook droog en dat kwam mij niet verkeerd uit omdat ik problemen heb met de ABS en er dus voor gekozen heb om zonder te rijden. Nadeel was wel dat de banden op waren bij de leverancier en we dus geen nieuwe konden halen. Mijn achterbanden hadden hun beste tijd wel gehad maar in droge omstandigheden zou het geen probleem mogen zijn.

Wederom deed ik de start en ik was net zo goed weg als op zaterdag. Alleen zat ik helemaal klem achter de andere auto's en kon niks winnen, terwijl we naast elkaar de eerste bochten ingingen. Daar reed ik een goede lijn, won wat en wist voor de eerste chicane nog een auto uit te remmen, waardoor ik als 7e de eerste ronde uitkwam. Meteen in de aanval, maar te fanatiek want bij het insturen van de Ramshoek brak de auto uit. Ik stuurde dus verkeerd in en wist nog net op het asfalt te blijven, maar was direct drie plaatsen kwijt.

Balen maar meteen tanden in het stuur en dit werd een geweldig gevecht! Ik zat in een groepje met wederom de Honda, een Alfa en een BMW die elkaar geen haarbreed gaven. Hard maar fair met een beetje duwen en trekken hier en daar. Iedere ronde wisselden we van plek en we kwamen drie breed met de deuren tegen elkaar over het rechte eind blazen. Top! Nu had ik het naar mijn zin. Gelukkig wist ik dit in mijn voordeel te beslissen en had een beetje ruimte toen het begon te regenen. En dit viel niet mee met mijn achterbanden. De voorwielaangedreven auto's zijn dan duidelijk in het voordeel en het ontbreken van ABS helpt dan ook niet mee. De Honda verdween en ik kon de Alfa maar net achter me houden. Gelukkig hield het snel op en op droog was het meteen weer knallen!

Ik reed het gat naar voren weer helemaal dicht en na de wissel zou Theresia weer als 7e de baan oprijden, maar bij de pitstop sloeg de auto af en voor deze weer startte waren we drie plaatsen kwijt. Theresia wist echter heel snel een Golf te pakken met een mooie uitremactie en had zo weer plek 9 in handen. Ze maakte zich nog even zorgen over de aandringende Golf, maar toen ze ervoor ging zitten wist ze afstand te nemen en haalde zo weer de nodige punten binnen.

Ondanks de pech in de kwalificatie dus twee top 10 klasseringen en tijden die goed genoeg waren om op plek 5 of 6 mee te doen. De potentie is er, alleen moeten we wat verder voorin van start gaan. Ik kijk dus al weer uit naar de volgende race op het circuit van Zolder!

Race groeten,
Ben

10529920
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6257
9746
25577
10432803
187381
257487
10529920

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven