Simon Gras en Jeroen Dik hebben tijdens de Wijzonol Trophy in de Toerwagen Diesel Cup hun eerste overwinning zeker gesteld. Het gevierde SEAT-duo, dat eerder dit seizoen regelmatig door technische problemen geplaagd werd, had nu op Circuit Park Zandvoort zowel de betrouwbaarheid als de snelheid ‘dik’ op orde en noteerde bovendien de snelste raceronde. Aan het eind van de wedstrijd waren Volkswagen-rijders Ferry Duivenvoorde en Ronald Morien nog dicht bij de overwinning, maar zij kwamen uiteindelijk 3,009 seconden tekort op de zege. Quint Engel en Dennis de Groot (SEAT) wisten de veelbelovende Honda Civic van equipe Molenaar/Thuis achter zich te houden en besloten de wedstrijd als derde.

Komend vanaf een tiende startplek kende Gras een uitstekende start; zo lag hij na de eerste ronde al vierde en wist hij binnen zeven ronden op te klimmen naar de eerste positie. BMW-equipe Verheul/Huisman wist de leiding daarna nog af te pakken van Gras, maar na de pitstop met rijderwissel lukte het Lars Huisman niet hetzelfde tempo als zijn teamgenoot Jan-Joris Verheul te rijden en zag de SEAT van equipe Gras/Dik in de 28e ronde aan zich voorbij komen. Gras en Dik stonden daarna de leiding niet meer af en stelden hun eerste overwinning in de Toerwagen Diesel Cup zeker. “Ik heb in de slotfase Jeroen via de radio goed op de hoogte gehouden wat het verschil was richting Ferry”, vertelde Gras. “Dit is absoluut een heel mooie zege waar we ontzettend hard voor hebben moeten vechten!”

Teamgenoot Dik beaamde zijn woorden: “Ferry kwam op het eind nog heel erg dichtbij, dus ik moest me echt nog even goed concentreren. Het was even zweten, maar dit resultaat is super!”

Duivenvoorde keerde tijdens de Wijzonol Trophy – na een weekend van afwezigheid – weer terug achter het stuur van de Volkswagen Golf. Hij kroop aan het einde van de wedstrijd steeds iets dichter naar de leidende SEAT, maar kwam aan het eind van de rit 3,009 seconden tekort. “Ik kwam wel dichterbij, maar het ging met te kleine stapjes”, legde Duivenvoorde uit. “In het bochtige gedeelte zijn wij sneller, maar de SEAT loopt op het rechte stuk weer een stuk sneller. De race duurde eigenlijk voor ons tien minuten tekort. Desondanks hebben ze het heel knap gedaan en staat er weer een keer iemand anders bovenaan.”

Zijn teamgenoot Ronald Morien is theoretisch nog titelkandidaat en houdt zijn titelkansen nog in leven, doordat hij deze race iets op klassementsaanvoerders Marc Koster en Bertus Sanders is ingelopen. Zelf gelooft hij er echter niet meer in: “Nee, dat kampioenschap gaat voor mij niet meer lukken,” zei Morien resoluut. “Ik wilde dit weekend zelfs overslaan, omdat we komend weekend al de 24 uur van Oschersleben met de Golf zouden rijden, maar het is toch gelukt om hier een Golf aan de start te krijgen. Maar om kans te maken op het kampioenschap hebben we in het begin van het seizoen teveel aanloopproblemen gehad.”

Het succesvolle raceduo Koster/Sanders, dat dit seizoen in elf races acht overwinningen pakte, had reeds hun Toerwagen Diesel Cup-titel op zak kunnen hebben. Hiervoor moesten de klassementsaanvoerders hun voorsprong richting Ronald Morien met dertien punten uitbreiden. Zo’n vaart liep het vandaag niet; Morien werd zoals gezegd tweede, terwijl het BMW-tweetal als vijfde over de streep kwam. “We rijden met een andere uitlaat, waardoor we vermogen moeten missen,” verklaarde Koster. “Maar als we morgen voor Morien finishen kunnen we dit weekend toch nog kampioen worden. Dat vieren we echter dan wel het liefst op het podium!”

De twaalfde wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup wordt aanstaande zondag verreden tijdens het vervolg van de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort. Marc Koster en Bertus Sanders kunnen dan het kampioenschap al binnenhalen. In dat geval moet hun concurrent Ronald Morien niet meer dan vijf punten op hen inlopen.

UITSLAG WIJZONOL TROPHY
Toerwagen Diesel Cup Race 1:

01. Equipe Gras/Dik, SEAT Ibiza Cupra, 47 ronden  in 1 uur 41 min 20,238 (119,855 km/u),
02. Equipe Morien/Duivenvoorde, VW Golf, op 3,009 seconden,
03. Equipe De Groot/Engel, SEAT Ibiza Cupra, op 17,629 seconden,
04. Equipe Molenaar/Thuis, Honda Civic, op 28,686 seconden,
05. Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, op 34,577 seconden,
06. Equipe Zwart/Uljee, BMW 120d, op 50,220 seconden,
07. Equipe Verheul/Huisman, BMW 120d, op 1 min 12,032 seconden,
08. Equipe Veltman/Abresch, BMW 120d, op 1 min 17,471 seconden,
09. Equipe Nooren/Albers, BMW 120d, op 1 min 36,056 seconden,
10. Equipe Wilschut/Wilschut, BMW 120d, op 1 min 40,961 seconden,
11. Equipe Braams/Broer, BMW 120d, op 1 ronde,
12. Equipe Van Dijk/Schaap, BMW 120d, op 1 ronde,
13. Equipe Slaghekke/Van Leeuwen, VW Golf, op 1 ronde,
14. Equipe Van Dam/Dekker, SEAT Ibiza Cupra, op 1 ronde,
15. Equipe De Wit/Zomer, SEAT Ibiza Cupra, op 1 ronde,
16. Equipe Mul/De Groot, VW Golf, op 1 ronde,
17. Equipe Popeuijs/Okkerse, Alfa Romeo 147, op 1 ronde,
18. Equipe Schilperoort/Stam, BMW 120d, op 1 ronde,
19. Equipe Hagenbeek/Rosier, SEAT Ibiza Cupra, op 2 ronden,
20. Equipe Braams/Broer, BMW 120d, op 3 ronden

Tekst PR

10530449
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6786
9746
26106
10432803
187910
257487
10530449

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven