Twee weken voordat het HDI-Gerling Dutch GT Championship op TT Circuit Assen van start gaat, waren Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje op het Britse Grand Prix-circuit van Silverstone wel heel dichtbij de overwinning in de European GT4 Trophy. Na drie uur racen, finishten zij dicht op de achtervleugel van de winnende Porsche 911 GT4 van Adam Christodoulou en Jörg Viebahn. Uiteindelijk kwam het Racing Team Holland-duo minder dan 0,3 seconde te kort voor de winst. Rob Severs (Lotus Evora GT4) finishte met teamgenoot Cor Euser als vierde en kan terugblikken op een geslaagd GT4-debuut.
Severs probeerde onlangs de Lotus Evora uit en hij heeft zijn test een vervolg gegeven. “Er was geen mogelijkheid voor mij om dit jaar met een BMW te rijden, maar ik ben blij dat we er met Cor uitgekomen zijn dat ik met de Lotus kan rijden. Het is wel even wat anders dan ik gewend ben, met een sequentiële versnellingsbak en de motor achterin.”
Veel moeite met de omschakeling had Severs echter niet, in de 3-uursrace slaagde hij er in de Lotus Evora buiten de diverse aanrijdingen te houden. Severs en Euser waren als vierde GT4, bovendien dicht bij een ereklassering. “Ik heb vandaag meer geleerd, dan in heel vorig jaar”, vertelde hij. “Ik spinde in de eerste bocht met koude banden, maar we hebben daarna een mooie inhaalslag ingezet. Het was al met al een heftig debuut.”
Ondertussen vochten Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje een spannend gevecht uit met de Porsche 911 GT4 van de Brit Adam Christodoulou en de Duitser Jörg Viebahn. Uiteindelijk kwam het Racing Team Holland-duo nog geen 0,3 seconde te kort voor de overwinning. “We hebben er flink voor geracet, maar uiteindelijk kwamen we net te kort. Qua rondetijden deden we niet onder voor de Porsche, maar bij het uitaccelereren van de bochten waren ze ons steeds te snel af”, zei Van der Ende. “Na drie uur racen, drie tienden te kort komen voor de overwinning. Spannender dan dit, kan echt niet!”
Voor Bernhard van Oranje, die de BMW M3 GT4 vlak achter de winnaars over de finish stuurde, betekende de tweede plaats zijn beste klassering ooit in een GT4-wedstrijd. “Het ging geweldig, de auto liet zich echt heel fijn rijden. Dat heeft het team top voor elkaar. Het was best een opgave om, op deze complexe baan, met GT3-auto’s die je voorbij komen, bij de snelle Porsche in de buurt te blijven. Het was een waanzinnige race, ik heb nu al veel zin in Assen!”
Ook Luc Braams en Duncan Huisman waren dichtbij de winst, maar Braams moest de Camaro twintig minuten voor het einde in het gras parkeren. “De snaar was van de motor af gelopen, waardoor de stuurbekrachtiging en de koeling niet meer werkten. De watertemperatuur steeg naar 115 graden. Jammer, want de overwinning was feitelijk al in de pocket”, meende Huisman.
Pech was er ook voor Pieter-Christiaan van Oranje en Jan Joris Verheul. Tot drie keer toe kwam hun BMW M3 GT4 in aanraking met een auto van het Avon Tyres British GT, dat gelijktijdig met de European GT4 Trophy van start ging. De laatste aanvaring was echter fataal. Pieter-Christiaan: “Ik werd vol van achter getorpedeerd. Wat kan ik er van zeggen, ongelooflijk jammer, want we hadden een mooie uitgangspositie. Maar als ik kijk naar hoe onze teamgenoten het gedaan hebben, dan belooft dat veel goeds voor de volgende races over twee weken.”
Op 8 en 9 juni aanstaande wordt het startsein gegeven voor het nieuwe seizoen van het HDI-Gerling Dutch GT Championship, tijdens het Dutch Power Pack Festival op TT Circuit Assen.
UITSLAG SILVERSTONE 500 – 26 mei Race European GT4 Trophy:
1. Ricardo van der Ende – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, 71 ronden in 3:01:56,308 ,
2. Adam Christodoulou – Jörg Viebahn, Porsche 911 GT4, op 0,285 seconde
3. Rick Parfitt – Ryan Ratcliffe, Ginetta G50
4. Rob Severs – Cor Euser, Lotus Evora GT4
5. James May – Alex Osborne, Ginetta G50
6. Tom Wilson – Steven Chaplin, Aston Martin GT4
7. Matt Smith – Dan Eagling, Ginetta G50
8. Henry Taylor – Nigel Farmer, Ginetta G50
9. Duncan Huisman – Luc Braams, Chevrolet Camaro
10. Zoe Wenham – Declan Jones, Ginetta G50
11. Rory Bryant – Anthony Rodgers, Ginetta G50
Niet geklasseerd:
Mauro Dias Marques – Fabio Caetano Gomes Mota, Aston Martin GT4
Pieter-Christiaan van Oranje – Jan-Joris Verheul, BMW M3 GT4
Niet gestart: Nicky Pastorelli –Rick Abresch, Chevrolet Camaro
Snelste raceronde: Ricardo van der Ende – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4 in 2:16,016