Het WTCC sluit het seizoen traditioneel in Azië af, maar in 2008 blijven de deelnemers er dubbel zo lang als voorheen. Dit weekend komen ze in actie op de omloop van het Japanse Okayama, alvorens de klassieker te betwisten in de straten van Macao half november. Voor de piloten van de SEAT Leon TDI's wordt het een ereronde in Azië, maar Pilou Corthals zal de meetings moeten volgen voor de buis.

Het aftellen is begonnen voor Yvan Muller en Gabriele Tarquini, de speerpunten van SEAT in het WTCC. Nog twee meetings, dus vier races, en het verdict is gevallen. Voor de verplaatsing naar Azië staat de Fransman aan de leiding met 95 punten en 3 overwinningen, voor zijn Italiaanse teamgenoot die 86 punten en 3 zeges heeft. Achter hen volgt volgt Rob Huff (Chevrolet). De 4de en 6de plaats in de hiërarchie zijn in handen van de andere SEAT-piloten Ryckard Rydell en Jordi Gene. Tussen hen in staat de Brit Andy Priaulx (BMW), drievoudig en regerend wereldkampioen.

Ondanks een aanzienlijke ballast - 70 kg - staan Yvan Muller en Gabriele Tarquini op scherp voor de meeting in Okayama, een onuitgegeven circuit waar de intrinsieke kwaliteiten van de SEAT Leon TDI goed tot hun recht moeten komen. Met een nieuwe zege zouden 'Yvan de verschrikkelijke' en 'Il Cinghio' met een gerust gemoed naar Macao kunnen trekken om er de individuele titel veilig te stellen. De merkentitel gaat zo goed als zeker naar SEAT.

Deze keer is er geen Belgische vertegenwoordiging in de Independants Trophy. De mooie Leon in de kleuren van Monroe blijft in Europa en de piloot moet de races op televisie volgen: "De dure verplaatsingen aan het einde van het seizoen stonden aanvankelijk niet op ons programma," vertelt men bij SEAT België. "We hebben er in de loop van het seizoen alles aan gedaan om een bijkomende partner te vinden om Pierre-Yves en het team Exagon toch naar Azië te laten afreizen om hun kansen te verdedigen. Helaas werden de talloze contacten nooit afgerond met een sluitend akkoord. De huidige financiële crisis heeft natuurlijk de zaak ook geen goed gedaan…"

De afwezigheid van Pilou op de startgrid van de laatste meetings doet natuurlijk geen afbreuk aan de prachtige twee seizoenen van Pierre-Yves Corthals en het team van Luc Marchetti: vijf overwinningen bij de Independents en de bronzen medaille in 2007, vier zeges in 2008, altijd in strijd voor het podium, twee dubbels (Brands Hatch en Puebla), verschillende pole positions, permanent vertegenwoordigd in de kopgroep en prachtige duels met fabriekspiloten. De balans is uitermate positief. Dat wil ook Pilou zelf benadrukken: "Ik heb twee uitzonderlijke seizoenen beleefd, de meest markante in mijn carrière. Samen met SEAT België, Monroe, Luc Marchetti en team Exagon, stonden we voor een enorme uitdaging, want de plaatsjes zijn duur in het WTCC. Maar we hebben heel vaak bewezen dat we onze plaats verdienden in dit hoogstaande kampioenschap. Zoals elk team hadden we onze hoogte- en dieptepunten, maar we boekten altijd progressie en er waren duidelijk veel meer hoogtepunten dan mindere momenten. Dat is het belangrijkste dat ik zal onthouden."

De campagne 2008 werd dus afgerond in Monza, maar SEAT België heeft zin in een sportief vervolg op circuit in 2009: "We bestuderen reeds verschillende mogelijkheden die de sportieve genen van SEAT nogmaals bevestigen!"

PR

11319506
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7721
8739
16460
11234332
94993
294380
11319506

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven