Alain Menu en Rob Huff hebben vandaag in de straten van Macau voor Chevrolet met twee klinkende overwinningen op een waardige manier afscheid genomen van vier seizoenen Chevrolet Nubira in het WTCC. Menu domineerde de eerste race van start tot finish, terwijl Huff in Race 2 vanaf een vierde positie uit de problemen wist te blijven en in de laatste paar bochten naar de overwinning stuurde. Daarmee verzekerde hij zich tevens van een derde plaats in de eindstand van het WK Toerwagens voor rijders, de hoogste klassering ooit voor een Chevrolet-coureur. Nicola Larini kende een minder succesvol weekend, maar Max Orido benutte zijn kennis van het circuit om in Race 2 als zevende te finishen, nadat hij in de eerste race vanaf de laatste plek van start ging. Daarmee werd Orido de eerste Japanse coureur ooit in het WTCC die punten heeft gescoord.

Gedurende de afgelopen vier seizoenen behaalde de Chevrolet Nubira 14 overwinningen, 37 podiumfinishes en in totaal 652 punten voor het constructeurskampioenschap. Van deze 14 zeges waren er twee trippeloverwinningen waarbij Chevrolet het complete podium bezette. Acht pole positions en negen snelste ronden voltooien de indrukwekkende staat van dienst van de Chevrolet Nubira in het FIA WTCC. Naast het WTCC won de Nubira tevens de Europese FIA Touring Car Cup 2008, het Duitse Toerwagen Kampioenschap 2006 en het Deense Toerwagen Kampioenschap 2008 bij de teams. Naast de reguliere Chevrolet-coureurs Alain Menu, Rob Huff en Nicola Larini namen tevens Rickard Rydell, Max Orido, Michael Nykjaer, Vincent Radermecker, Michael Outzen, Henrik Lundgaard, Maria De Villota, Tomas Schie, Rainer Bastuck, Harry Vaulkhard en Matt Allison plaats achter het stuur van de Nubira.

Nu de Nubira zijn actieve carrière definitief beëindigd heeft, zal het team van RML haar aandacht vestigen op de verdere ontwikkeling van de Chevrolet Cruze voor het WTCC-seizoen 2009 dat begin maart in Brazilië van start gaat. Na tests op de MIRA-testbaan en op de circuits van Guadix in Spanje en Estoril in Portugal zal de Cruze verder worden getest op diverse omlopen in Zuid Europa.

Rob Huff (5e/1e): “Ik ben zeer blij met deze overwinning, maar ik had ook veel geluk. In gedachten had ik met een vierde plek al genoegen genomen, toen iedereen vóór me er ineens af vloog. Ik kwam een bocht uit en zag Thompson plotseling in de muur staan. Kort daarna zag ik Gabriele (Tarquini) ineens airborne worden nadat hij over een wiel reed dat Farfus net verloren had. Gelukkig kwam ik er heelhuids tussendoor en bereikte ik als eerste de finish, mede dankzij Duncan, mijn engineer, die me over de radio waarschuwde voor alle olie op de baan. Deze tweede overwinning van de dag is een perfect afscheid van de Chevrolet Nubira, die de afgelopen vier jaren een fantastische auto voor ons is geweest.”

Alain Menu (1e/DNF): “Ik had in de eerste race niet echt een goede start en zag Andy (Priaulx) naast me komen. Maar ik slaagde er bij het insturen van Lisboa in de leiding vast te houden en ging er tijdens de eerste twee ronden vandoor. De luchtslang naar mijn helm liet los, maar daar had ik niet veel last van, ondanks dat de slang door de cockpit fladderde. Gedurende de tweede helft van de race was mijn voorsprong groot genoeg om het rustiger aan te kunnen doen tot aan de streep. In Race 2 reed ik mijn eigen race op een zesde plek, maar door de olie die Gabriele (Tarquini) op de baan had gelegd vloog ik in de muur. En dat was dat. Met drie zeges is dit niet mijn beste seizoen geweest, maar met dit weekend een pole position en een overwinning en het vooruitzicht om volgend seizoen met de nieuwe Cruze te racen, ziet de toekomst er rooskleurig uit.”

Nicola Larini (9e/DNF): “Ik had een goede start in Race 1 en kon op het lange rechte stuk een paar plaatsen goedmaken. Maar kort daarna raakte ik in de problemen toen de stuurbekrachtiging het begaf. De laatste paar ronden waren daardoor erg zwaar omdat de bekrachtiging het soms wel en dan weer niet deed. En op een circuit als dit heb je stuurbekrachtiging echt nodig! In de tweede race had ik onbedoeld een valse start. Ik was bezig met de handrem en de koppeling, maar toen verloor ik alle remdruk en moest ik wel gaan. Jammer, want een fractie van een seconde later sprong het licht op groen. Dat resulteerde in een drive-through penalty, maar omdat ik kort daarna problemen kreeg met bij terugschakelen heb ik de auto stil gezet.”

Max Orido (16e/7e): “Ik ging de eerste race als laatste van start omdat mijn kwalificatietijden me ontnomen waren omdat ik verzuimd had te stoppen voor de technische keuring in die sessie. Maar ik slaagde erin mezelf vanaf de laatste plaats op te werken naar plek 16, waardoor ik toch tevreden ben over Race 1. In Race 2 startte ik vanaf die plek en ik had niet durven dromen om in de punten te eindigen. Maar één voor één vielen de jongens vóór me uit, waardoor ik uiteindelijk zevende werd. Ik ben er erg trots op dat ik de eerste Japanse coureur ooit ben die punten heeft gescoord in het WTCC, en tevens op het feit dat ik voor Chevrolet punten heb kunnen scoren voor het constructeurskampioenschap. Hoewel mijn Chevrolet-avontuur slechts drie races duurde, zal deze ervaring me altijd bijblijven.”

11319652
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
7867
8739
16606
11234332
95139
294380
11319652

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven