De derde ronde van de ATS Formel 3 Cup op de Sachsenring heeft Hannes van Asseldonk dit weekend niet gebracht wat hij er vooraf van verwacht had. Hoewel de 19-jarige coureur uit Boekel in beide races goed op dreef was, zorgde een crash tijdens de vrije training op donderdag voor een achterstand wat betreft startposities, welke in het verdere verloop van het weekend lastig te overbruggen bleek.

Nadat de ATS F3 Cup vorig weekend al te gast was tijdens de 1000 km van Spa-Francorchamps (België) van de Le Mans Series, had het Duitse Formule 3 kampioenschap dit weekend voor de derde ronde van het seizoen aansluiting gezocht bij het gerenommeerde FIA GT1 kampioenschap. Door het bomvolle programma op de Sachsenring, mochten Hannes van Asseldonk en zijn collega’s al op donderdag hun eerste meters maken op de 3,645 kilometer lange baan nabij Chemnitz. Een crash halverwege de eerste vrije training zorgde echter voor veel schade aan zijn wagen, waardoor de Brabander het verdere verloop van de oefenritten niet meer in actie kon komen.

In de kwalificatiesessies op vrijdag en zaterdagochtend bleek deze opgelopen achterstand Van Asseldonk teveel parten te spelen om dit weekend mee te dingen om de beste gridposities. Voor de twee races op zaterdagmiddag en zondagochtend, kwalificeerde de protegé van Frits van Amersfoort zich dan ook respectievelijk slechts als tiende en achtste.

Hannes van Asseldonk: “De Sachsenring is een enorm uitdagend circuit, maar heeft op sommige punten ook erg korte uitloopstroken. In een poging om de limieten te verkennen, ging ik in de vijfde bocht te wijd en beschadigde ik de rechterkant van mijn wagen. De rijtijd die ik hierdoor mistte, had direct zijn effect op de kwalificatie. Hopelijk kan ik in de races nog veel grond goedmaken.”

Na een degelijke start van de openingsrace op zaterdagochtend weet van Asseldonk in de beginfase van de 24 ronden tellende race al snel op te klimmen tot de achtste plaats. Nadat hij ook zijn teamgenoot Jeroen Mul heeft ingehaald op het heuvelachtige circuit nabij Chemnitz, schiet de snelle coureur uit Boekel echter even van de baan in de laatste bocht, zodat zijn teamgenoot hem weer kan passeren. In de resterende ronden tot aan de finish jut het Van Amersfoort Racing duo elkaar flink op alvorens Van Asseldonk als achtste wordt afgevlagd.

Ook in de tweede manche op zondagochtend ziet Van Asseldonk kans om al snel op te klimmen naar de zevende positie. In zijn enthousiasme om nog verder naar voren op te klimmen, schiet hij in de verraderlijke eerste bocht een paar maal rechtdoor, waardoor hij uiteindelijk de zesde race van het seizoen in elfde positie beëindigd.

HANNES VAN ASSELDONK: “Jammer dat ik de Sachsenring relatief gezien met lege handen moet verlaten, want mijn racesnelheid was erg positief. Ik heb in beide races erg aanvallend gereden, maar was op sommige momenten iets te enthousiast. Maar dat is racen op het scherpst van de snede. Voor onze volgende races op het TT-circuit van Assen aas ik op sportieve revanche met loon naar werken!” 

www.hannes.nl

10806789
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5821
11143
40561