Hannes Van Asseldonk heeft het Nederlandse thuispubliek dit weekend waar voor hun geld gegeven tijdens de vierde ronde van de ATS Formel 3 Cup op het TT-circuit van Assen. In de openingsfase van beide manches op het 4,555 kilometer lange circuit wist de snelle coureur uit Boekel vele tegenstanders te verschalken, maar werd zijn aanvallende aanpak op zondagmiddag niet beloond. Door zaterdag toch als zevende te eindigen, mag de Brabander dit weekend toch weer twee kampioenschapspunten aan zijn teller van tien toevoegen.

Daar de vierde ronde van de ATS Formel 3 Cup zich dit weekend afspeelde op het TT-circuit van Assen, mocht Hannes van Asseldonk vanaf vrijdag al rekenen op de steun van het Nederlandse publiek. Van thuisvoordeel was echter geen sprake. In tegenstelling tot het merendeel van zijn collega’s had Hannes tot dit weekend nog niet eerder op het Drentse Moto GP circuit geracet. Ondanks deze handicap noteerde de protegé van Frits van Amersfoort in de vrije training op vrijdagochtend toch een nette vierde tijd. In de twee daaropvolgende kwalificatiesessies lukte het Van Asseldonk echter niet om zijn kunststukje te herhalen. Met een respectievelijk elfde en negende startplaats voor de races op zaterdagmiddag en zondagochtend was de jonge Brabander dan ook niet geheel tevreden.

Hannes van Asseldonk “Qua snelheid zitten we er dit weekend goed bij, alleen was ik in de eerste tijdtraining iets te gretig. Door af en toe buiten de ideale lijn te komen, vervuilde ik mijn banden waardoor ik niet de piek van het rubber heb kunnen benutten. In de tweede kwalificatiesessie op zaterdagochtend heb ik daarom mijn dashboard uit gezet, zodat ik me weer puur op het rijden kon concentreren in plaats teveel op de rondetijden te letten. Mijn startposities zijn niet ideaal, maar ik zie genoeg kansen om mezelf naar voren op te werken!”

Vanaf de elfde startplaats kent Van Asseldonk op zaterdagmiddag een goede start van de openingsrace van het weekend. Nog voordat hij een volledige ronde heeft afgelegd, heeft de snelle inwoner van Boekel zich al opgewerkt naar de zesde plaats. De op de vijfde positie rijdende Rene Binder geeft zich echter niet zo gemakkelijk gewonnen, waardoor naarmate de race vordert de achter hen rijdende coureurs ook weer aansluiting vinden bij het tweetal. Ondanks aanvallend en verdedigend werk moet Van Asseldonk in de eindfase van de 19 ronden tellende race Alon Day voorbij laten, waarna hij zijn thuisrace als zevende eindigt.

Ook in de tweede manche op zondag maakt van Asseldonk een wereldstart die hem binnen een paar bochten al de zesde plaats brengt. Een aanval op de vijfde plaats van Alon Day in de GT-chicane brengt echter niet het gewenste resultaat. Nadat de Nederlander en Israëliër bij het aanremmen van de krappe chicane voor startfinish met elkaar in aanraking komen, vliegt Van Asseldonk op spectaculaire wijze van de baan, waarna hij noodgedwongen de handschoen in de ring moet werpen.

Hannes van Asseldonk “Wie niet waagt, wie niet wint. Ik heb in de openingsfase van beide races dit weekend veel plekken gewonnen door aanvallend te rijden, maar helaas pakte deze ene actie niet goed uit. Maar dat is autosport, dit kan gebeuren. Belangrijkste voor mezelf is dat ik dit weekend voor mijn gevoel weer een stap in de goede richting heb gezet. Ik voel me steeds meer op mijn gemak in de auto, waardoor mijn zelfvertrouwen met de dag groeit. Ik kijk dan ook al uit naar onze volgende races op Circuit Zolder volgende week!”

Tekst: PR

10806965
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5997
11143
40737