Hannes van Asseldonk kijkt met gemengde gevoelens terug op de achtste en voorlaatste ronde van de ATS Formel 3 Cup op Assen. Voor eigen thuispubliek stond er vrijdag en zaterdag geen maat op de snelle coureur uit Boekel. Nadat de vanaf pole position gestarte Van Amersfoort Racing coureur op zaterdagmiddag op een zekere overwinning afstevende, wierp mechanische malheur hem terug naar de derde plaats. Een incident in de tweede tijdtraining op zondagochtend hield lange tijd de
gemoederen in de Duitse Formule 3 paddock bezig. Van Asseldonk antwoordde hierop in de tweede race met een uiterst aanvallende aanpak, maar werd met een vijfde plaats slechts deels hiervoor beloond.

Nadat Hannes van Asseldonk en zijn collega’s in juni van dit jaar ook al het TT-circuit van Assen hadden bezocht, stond er afgelopen vrijdag slechts één vrije training op het programma ter voorbereiding op de voorlaatste ronde van de ATS Formel 3 Cup. Hoewel er dus van thuisvoordeel geen sprake was, toonde Van Amersfoort Racing zich ijzersterk in de 45 minuten durende sessie door de eerste drie plaatsen op te eisen. Dit beeld werd bevestigd in de kwalificatie voor de openingsrace op zaterdagochtend. Met een snaar strakke ronde scoorde Van Asseldonk zijn tweede pole position van het seizoen. Een rommelige tweede tijdtraining op zondagochtend bezorgde de protegé van teambaas Frits van Amersfoort echter een bittere nasmaak. Hoewel Van Asseldonk op een opdrogende baan de derde tijd noteerde, reed hij naar de mening van de wedstrijdleiding te hard op het moment dat er rode vlaggen getoond werden als gevolg van een ongeval elders op de baan. Ondanks een plausibele uitleg, bleef de organisatie onverbiddelijk en kreeg de Nederlander een geldboete en werd hij naar de negende startplaats verbannen.

“Het waren twee kwalificaties van uitersten. Allereerst ben ik blij dat ik mezelf na de seizoensopener op Oschersleben weer eens naar de pole position getraind heb. Ik heb bewust een wat andere tactiek dan mijn teamgenoten gevolgd, omdat ik wist dat we erg aan elkaar gewaagd zijn hier en je elkaar dan niet voor de voeten wil rijden. Dat loonde zich. Zondag was een heel ander verhaal. Op de steeds verder opdrogende baan doken de rondetijden in de eindfase met wel een paar tellen per ronde naar beneden. Toen de rode vlaggen getoond werden, ben ik van het gas gegaan, maar heb ik wel mijn snelste rondetijd tot die tijd, die ik al gereden had op een natte baan, verbeterd. Helaas gaf de wedstrijdleiding geen gehoor aan mijn verklaring.”

Onder het toeziend oog van vele genodigden van zijn sponsors Flying Kiwi en Van Asseldonk Champignons verzilverde Hannes van Asseldonk bij de start van de openingsrace op zaterdagmiddag netjes zijn pole position. Nadat de snelle Brabander in de eerste paar ronden een ruime marge naar zijn achter hem rijdende teamgenoot en kampioen Richie Stanaway had opgebouwd, werden de 15 ATS F3 Cup coureurs verrast door plotse regenval. Tijdens het wisselen van slicks naar regenbanden zorgde een defecte wheelgun echter voor lang oponthoud in de pitstraat. Hoewel Van Asseldonk op dat moment over een voorsprong van nagenoeg tien seconden beschikte, kwam de debutant pas weer in derde positie, achter Klaus Bachler en Richie Stanaway, de baan op. Ondanks een aanvallende aanpak in het tweede deel van de 17 ronden tellende race, moest van Asseldonk toch genoegen nemen met de derde plaats.

De aanloop naar de 16e race van het seizoen op zondagmiddag kent een merkwaardig verloop. Naast Van Asseldonk worden nog vijf andere rijders voor hetzelfde ‘vergrijp’ veroordeeld en in eerste instantie de start van de weekendafsluiter ontzegt. Na een opgelegde boete te hebben voldaan, start Van Asseldonk de race vanaf de negende positie om al in de eerste ronde op te klimmen naar de vierde plaats. In een poging de derde positie te veroveren schiet hij echter even naast de baan, waardoor hij weer terugvalt naar zijn oorspronkelijke positie. Ook een tweede opmars door het veld blijft onbeloond door eenzelfde uitstapje. Door uiteindelijk als vijfde over de streep te komen, beperkt Van Asseldonk echter de schade.

“Ik kijk met enorm gemengde gevoelens terug op dit weekend. Op vrijdag en zaterdag heb ik geen stap verkeerd gezet, maar liep ik door een mechanisch mankement een zekere zege mis. Op het moment dat ik de pitstraat indook had ik zo’n 12 seconden voorsprong opgebouwd, maar toen ik de baan weer opkwam waren Stanaway en Bachler me al voorbij gestoken. Zondag was een dag om snel te vergeten. Het is mijn verantwoordelijkheid om voortaan nog voorzichtiger te zijn in geval van vlagsignalen. In de race was ik misschien iets te opgefokt door dit hele gebeuren. Er rest ons nu nog alleen de  seizoensfinale op Hockenheim over twee weken. Graag wil ik daar mijn debuutseizoen in de Formule 3 met een hoogtepunt afsluiten!”

Door dit weekend in totaal 12 punten te scoren verstevigt Hannes van Asseldonk zijn zesde positie in het algemeen klassement. Met nog slechts één raceweekend te gaan (Hockenheim, 01-02 oktober), kan de snelle inwoner van Boekel zelfs nog aanspraak maken op de vierde plaats. Omdat de Brit Tom Blomqvist dit weekend niet deelnam aan de races op Assen, is Van Asseldonk in de zogenaamde Rookie Wertung al wel opgeklommen naar de derde plaats.

www.hannes.nl

10807265
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6297
11143
41037