1000km stonden er vanmiddag om 16.00 uur op het programma van de Le Mans Series voor de allereerste keer op de Hungaroring en dit zal velen nog lang heugen. Zagen we bij de kwalificatie al dat de LMP2 van Strakka Racing met Danny Watts, Nick Leventis en Jonny Kane de snelste tijd wisten neer te zetten zo hebben zij een ieder verrast door ook de race op hun naam te schrijven.
Door veel technische pech was er welgeteld één LMP1 bolide in de top 10 te vinden en wel de Ginetta Zytek 09S met Léo en Greg Mansell aan het stuur. Bij de start van de race was het de Peugot 908 HDi FAP van Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stephane Sarrazin die de leiding overnemen van Danny Watts die al dat geweld even niet aan kan en de vijf rijders achter hem makkelijk voorbij laat gaan.
In de eerste ronde is het de Lola B09 Coupé Judd van Fabio Babini, Ferdinando Geri en Federico Leo die een duw krijgt en even buiten de baan komt. Hij kan zijn race vervolgen maar zal later toch de pit in moeten voor de nodige reparaties. Na twee uur racen waren het nog de LMP1's die van zich lieten spreken met de 908 HDi-FAP van het Oreca Team aan de leiding. Na drie uur racen leek het alsof de vermoeidheid parten kwam spelen want de een na de ander spinde van de baan waardoor deze of op moest geven of een aantal plaatsen toe moest geven. Nog steeds was het Oreca aan de leiding en de Strakka Racing die de leiding in de LMP2 klasse in handen hadden. In de LMGT2 was het de AF Corse met Giancarlo Fisicella, Toni Vilander en Jean Alesi die de leiding in handen hadden.
Dan slaat na vier uur rijden het noodlot toe voor Oreca Matmut die de 908HDi-FAP richting de pit moeten rijden alwaar er door het team hard gewerkt wordt. Even later moeten ze dan toch de strijd staken en is het de Ginetta Zytek 09S van Miguel Amaral en Olivier Pla die de leiding in handen nemen. Voor Rebellion Racing is het voor beide Lola's ook snel over als Andrea Belicchi en Jean Christophe Bouillion op de baan spinnen en de wagen naar de pit gereden moet worden op een takelwagen. Niet lang daarna is er contact tussen de nummer 12 Lola met Nicolas Prost en Neel Jani en ook zij moeten de bolide verplaatsen naar de pit. Echter weet het team de wagen weer te repareren waardoor ze de baan weer op kunnen om uiteindelijk als achtste te finishen.
In de LMGT2 is het nog steeds de nr. 91 Ferrari 430 GT die aan de leiding gaat terwijl de Saleen S7-R van Larbre Competition de leiding in handen heeft in de GT1 klasse. In de Formule Le Mans zijn het Andrea Barlesi, Alessandro Cicignani en Gary Chalandon die de leiding stevig in handen hebben.
Voor Carlo van Dam was de race ook snel over toen hij aan het einde van het rechte eind zijn wagen hard in de bandenstapels zet wat een opgave betekekend en voor de rest van het veld ook een safetycar periode. Daarmee begon trouwens de warm-up eerder vanmiddag ook. Nadat alle wagens de baan op gingen voor een laatste check-up voor de race was het Christophe Pillon die hard de vangrail in moest en doordat de reparatie aan de vangrail lang duurde werd de warm-up verplaatst naar later in de middag omdat er nog een race in de Radical Masters op het programma stond. Voor Pillon en zijn teamgenoten Nico Verdonck en Vincent Capillaire zat de race er dus op voor hij ook maar begonnen was terwijl ze een mooie 18de plaats overall hadden weten te kwalificeren.
En wat te denken van de Spyker C8 Lav iolette GT2-R van Tom Coronel en Peter Dumbreck. Het team wist de race als 34ste overall en elfde in de klasse te starten maar zij eindigde de race als 18de overall en 9de in de klasse. Een prestatie waar het hele team absoluut tevreden mee kan zijn.
Maar de overwinning is het voor Strakka Racing terwijl in de LMP1 de overwinning naar Beechdean Mansell gaat. In de LMGT2 zijn het Team Felbermayr Proton Porsche die met de eer gaan strijken. In de LMGT1 zien we Larbre Competition terug maar die zijn uitgevallen.
Uitslag 1000km LMS Hungaroring
01. LMP2 Strakka Racing HPD ARX
02. LMP2 Quifel - ASM Team Ginetta-Zytek 09S
03. LMP2 Oak Racing Pescarolo - Judd
04. LMP2 RML Lola HPD Coupé
05. LMP2 Team Bruichladdich Ginetta-Zytek 09S
06. LMP2 Racing Box Lola B09 Coupé - Judd
07. LMP1 Beechdean Mansell Ginetta-Zytek 09S
08. LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Rebellion
09. LMGT2 Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR
10. LMGT2 CRS Racing Ferrari F430 GT
11. LMGT2 IMSA Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR
12. LMP2 Oak Racing Pescarolo - Judd
13. LMGT2 AF Corse Ferrari F430 GT
14. LMGT2 AF Corse Ferrari F430 GT
15. LMGT2 JMW Motorsport Aston Martin V8 Vantage
16. LMGT2 Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR
17. LMGT2 AF Corse Ferrari F430 GT
18. LMGT2 Spyker Squadron Spyker C8 Laviolette GT2 - R
19. LMP2 RLR msport MG Lola EX265 - AER
20. LMGT2 Hankook Team Farnbacher Ferrari F430 GT
21. LMGT1 Larbre Competition Saleen S7-R
22. LMP2 Dams Formula Le Mans - Oreca 09
23. LMP1 Signature Lola Aston Martin
24. LMP2 Race Performance Radical SR9 - Judd
25. LMP2 Racing Box Lola B09 Coupé - Judd
26. LMP2 JMB Racing Formula Le Mans - Oreca 09
27. LMGT2 Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR
28. LMGT2 CRS Racing Ferrari F430 GT
29. LMP2 Hope Polevision Racing Formula Le Mans
30. LMP1 Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDi FAP
31. LMP2 Boutsen Energy Racing Formula le Mans - Oreca 09
32. LMGT2 Prospeed Competition Porsche 997 GT3 RSR
33. LMP1 Rebellion Racing Lola B10/60 Coupé - Rebellion
34. LMP2 Pegasus Racing Courage-Oreca LC75 - AER
35. LMGT1 Atlas FX-Team FS Saleen S7-R
36. LMP2 Applewood Seven Formula Le Mans - Oreca 09
37. LMP2 Dams Formula Le Mans - Oreca 09
Voor een volledige uitslag inclusief tijden kijk dan op www.lemans-series.com
Een uitgebreid fotoalbum kunt u binnenkort hier op NoSpeedLimits.nl verwachten.