Bij zijn laatste optreden in een race tijdens de 12 Uur van Sebring in de Amerikaanse staat Florida bevond de Audi R15 TDI sportwagen zich op hetzelfde niveau met de nieuwe auto’s van de concurrentie. De beide Audi-teams misten bij de seizoensstart van de nieuwe Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) echter het nodige geluk en bleven daardoor onbeloond voor hun inzet in de race. Uiteindelijk werden Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish met de Audi R15 TDI met startnummer 2 als vierde geklasseerd. Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller eindigden met de andere Audi onder het startnummer 1 als vijfde.
Beide auto’s verloren al in de eerste helft van de race terrein vanwege incidenten. Na een uur zagen Bernhard, Dumas en Rockenfeller al hun ambities in rook opgaan, nadat Rockenfeller twee keer met een lekke linker achterband de pits in moest rijden. De reparatie kostte het team acht ronden, waardoor het trio terugviel naar de 50e plaats. Capello, Kristensen en McNish reden met de andere Audi meerdere malen aan de leiding, maar aan het begin van het vijfde uur van de race werd Capello geraakt door de auto van een concurrent. Daardoor moest de rechter achterwielophanging van de Audi R15 TDI worden vervangen, wat tot een achterstand van zeven ronden leidde.
In de resterende uren konden de beide Audi-teams dankzij snelle rondetijden nog flink wat terrein goedmaken, zodat ze uiteindelijk als vierde en vijfde werden geklasseerd. De overwinning waarop het Audi Sport Team Joest bij het afscheid van de Audi R15 TDI had gehoopt, bleef echter buiten bereik. In maart 2009 had de Audi R15 TDI bij zijn racedebuut de 12 Uur van Sebring gewonnen. Het grootste succes voor de Audi-sportwagen werd vorig jaar behaald tijdens de 24 Uur van Le Mans, waar Audi-teams niet alleen op de eerste drie plaatsen eindigden, maar het winnende team ook een nieuw afstandsrecord vestigde. In totaal werd de Audi R15 TDI tussen 2009 en 2011 in tien races ingezet. Daarbij werden drie overwinningen, twaalf podiumplaatsen, een pole-position en twee snelste raceronden behaald. Van de R15 TDI werden er tien exemplaren gebouwd (chassisnummers 100-105 en 201-204). Na zijn afscheid in Sebring mag de recordwinnaar van de 24 Uur van Le Mans het museum in. Van nu af aan richt het Audi Sport Team Joest zich volledig op de nieuwe Audi R18, die bij de tweede race van de Intercontinental Le Mans Cup op 7 mei in het Belgische Spa-Francorchamps zijn wedstrijdpremière beleeft.
PR