K2 Content

Voor de eerste maal in haar bestaan heeft de Dutch Supercar Challenge een race gereden die in het donker eindigde. In het eerste weekend van september werd op zaterdagmiddag om 16.00 uur het startsein gegeven voor de 24 uurs-race van Zolder, waarvan de eerste zes uur voor het DSC kampioenschap meetelden. De finishvlag viel om 22.00 uur ’s avonds in het volslagen duister, al besloten diverse DSC teams om na de eerste zes uur de overige achttien uren door te rijden om het volledige etmaal vol te maken.

De voorbereidingen voor de zware slijtageslag begonnen al vroeg in de week. Normaalgesproken reizen de coureurs en teams op donderdag af naar het circuit waar in het weekend geracet wordt. Ditmaal waren de meeste kopstukken van de DSC al op woensdag aanwezig om zich ter dege voor te bereiden op de race die 24 uur zou gaan duren. Een race waarvan de moeilijkste fase altijd de schemerperiode is. De lichtomstandigheden veranderen tijdens zonsondergang en zonsopkomst iedere ronde, wat het bijzonder lastig maakt voor de rijders om gefocust te blijven en de juiste rem- en instuurpunten te vinden.

Voor deze bijzondere gelegenheid zette JR Motorsport twee van hun snelle BMW’s in. De nummer 394 BMW E46 GTR kwam uit in de SuperSport 2 klasse, terwijl de nummer 205 BMW M3 Silhouette in de SuperSport 1 aan de start verscheen. Aan boord van de 205 BMW waren het de vaste JR Motorsport rijders Bert van der Zweerde en Pieter van Soelen die een team vormden met Ruud Olij en vaste JR Motorsport invaller Marco Poland. De nummer 394 werd bemant door Rudolf van Soelen, Aart Bosman en Richard van den Bos.

In de kwalificatie werd door de 205 auto de tiende positie (snelste tijd 1:36.733) algemeen in de DSC veiliggesteld en de tweede positie binnen de eigen divisie. Ook de 394 auto pakte de tweede positie (snelste tijd 1:41.989) in de divisie, wat neerkwam op de zestiende tijd algemeen.

Om stipt 16.00 uur op zaterdag 3 september werd het startsein gegeven voor de 24 uur van Zolder, waarvan de DSC deel uitmaakte. Onder zeer zonnig en warme omstandigheden gingen de coureurs van start om de exact 4.000 meter lange baan door de Belgisch Limburgse bossen honderden malen te ronden. De winnaar in het algemene klassement zou op zondagmiddag 818 keer de chicanes en kenmerkende Sacramentsheuvel hebben genomen, wat neerkomt op een afstand van bijna 3.300 km. Een afstand van Utrecht naar Agadir in Marokko… Een dermate lange en hete race gaat zelden of nooit zonder slag of stoot, zo ook deze zware endurance race. Beide JR Motorsport BMW’s moesten ongepland het technische team opzoeken om de nodige problemen te laten verhelpen.

Al vroeg in de race kreeg de 205 bolide te kampen met technische malheur wat hen enkele ronden achterstand opleverde. Bij het vallen van de vlag stond de teller voor de fraaie M3 Silhouette op 132 ronden en lieten de tijdwaarnemingsmonitoren zien dat de auto in de pits stond. Helaas kwam de potentieel zeer snelle bolide niet aan de finish nadat al vroeg in de race de motor kapot ging. Nadat de techneuten van JR Motorsport bijzonder hard hadden gewerkt om een nieuw motorblok te plaatsen, ging de bolide wederom de baan op om na enige tijd alsnog uit te vallen. Ook het tweede blok gaf de geest, waardoor de BMW definitief de strijd moest staken.

Bert van der Zweerde was allerminst blij met de falende techniek: “Dit is echt balen! Hoeveel pech kun je hebben, twee keer een blok kapot, dan houdt het echt op. Uiteindelijk is dit nog steeds wel een testjaar met deze auto, hij is volledig nieuw en bewezen snel. Nu de betrouwbaarheid nog op orde krijgen. Voor mijn kampioenschap wel vervelend, dat gaat nog lastig worden, maar ik ga ervoor! ” Ook Pieter van Soelen baalde, al plaatste hij de uitvalbeurt eveneens in perspectief: “Dit is een onderdeel van autosport. Dit weekend moeten we snel vergeten en in Spa onze revanche halen. De eerste motor is vermoedelijk te heet geworden doordat we lang op de grid moesten staan, bij de tweede is dat echter niet het geval geweest. We weten nog niet wat daar de reden geweest is van de plof.”

De startnummer 394 BMW E46 van JR Motorsport kende eveneens veel technische tegenslag, maar kwam daarentegen wel rijdend over de streep na de volle 24 uur. Met 491 rondjes, een elfde positie algemeen en de overwinning in de SuperSport 2 divisie mogen de coureurs terugkijken op een uiteindelijk toch zeer geslaagde race die zeer warm begon, maar ’s nachts werd opgeschrikt door onweer en regen. De 24 uur van Dubai veteraan had in België flinke problemen met de aandrijfassen. De 394 auto versleet er in 24 uur maar liefst vier stuks. Ook de versnellingsbak bleek niet bestand tegen de lange race in Belgisch Limburg, ook die gaf voortijdig de geest. De monteurs van het Westfriese team hadden een zeer druk weekend en konden amper een moment tot rust komen als gevolg van de vele technische problemen die de etmaalsrace op het circuit van Zolder kenmerkte.

Richard van den Bos had de eer om de race te finishen: “Het is erg leuk om zo’n lange race te rijden en ik kijk uit naar de volgende over twee weken in Barcelona. Wel erg jammer dat we zoveel problemen hebben gehad. Ik moest de laatste vier rondjes rijden in de derde versnelling omdat de bak weer stuk was, maar we zijn rijdend over de streep gekomen en daar gaat het om.” JR Motorsport gelegenheidscoureur Aart Bosman voegde er aan toe: “Het is echt heel leuk om een 24 uurs-race te rijden, maar uiteraard altijd jammer als je technische problemen hebt. Maar, ook dat hoort bij gemotoriseerde sporten.”

Tekst: PR

13828046
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1278
6105
24060
13767319
94797
196702
13828046

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven